·
Sistem
pemerintahan dan pentadbiran
Sehingga
kini sistem pemerintahan beraja diamalkan. Raja atau sultan menjadi tonggak
utama dalam sistem ini dan dibantu oleh para pembesar di peringkat negeri dan
daerah serta penghulu diperingkat kampung . Sultan juga merupakan lambang
kedaulatan negeri . Raja yang berdaulat memiliki kesempurnaan , kebolehan dan
keistimewaan dalam mentadbir kerajaan . Baginda akan memastikan tugas yang
diamanahkan kepada pembesar dan rakyat dilaksanaakan . Kedaulatan dapat
menjamin keamanan , kesetiaan dan sokongan rakyat terhadap pemerintahan
tersebut . Kecemerlangan , keunggulan peribadi dan keplahlawanan sultan
menentang musuh akan mengukuhkan kedaulatannya . Perintah raja atau sultan
mesti dilaksanakan dan kepada sesiapa yang tidak menurut perintah akan dianggap
sebagai menderhaka dan akan ditimpah tulah ( bencana ) .
Tugas
pembesar kerajaan melayu :
Ø
Pembesar
peringkat negeri
Membantu
pentadbiran dan melaksanakan perintah sultan dan diberikan kuasa mentadbir dan
mengutip cukai di kawasan tertentu .
Ø
Pembesar
peringkat jajahan dan daerah
Dilantik
terus oleh sultan melalui pemberian yang bertauliah . Tugasnya adalah untuk
menjaga dan mengekalkan keamanan kawasan jajahan . Mempertahankan kedaulatan
negeri dan akan menyerahkan sebahagian
hasil dan cukai kepada kerajaan serta menyediakan tenaga kerja .
Ø
Pembesar
peringkat kampung
Tugas
ketua kampung atau penghulu kampung adalah untuk memunggut cukai , membekalkan
tenaga tentera , mengekalkan taat setia masyarakat kampung dan menjadi
perantaaran antara pembesar dengan rakyat .
Didalam
pentadbiran kampung , terdapat juga golongan yang terpenting iaitu golongan
agama dan magis .
GOLONGAN AGAMA
|
AHLI MAGIS
|
·
Merupakan golongan cerdik
pandai dalam agama Islam .
·
Penting dalam urusan
pemerintahan.
·
Menjadi penasihat sultan ,
kadi , mufti atau pembesar negeri .
·
Berdakwah dan mengendalikan
pengajian agama .
·
Menghasilkan karya agama .
·
Pada peringkat kampung ,
tugasnya sebagai imam , khatib , bilal dan jurunikah .
|
·
Ahli magis merupakan pawang atau bomoh .
·
Mereka mahir dalam bidang perubatan .
·
Berkemampuan mengubati dan menyembuhkan penyakit .
·
Berpengetahuan tentang khasiat akar kayu dan herba .
·
Dilantik menjadi pemimpin dalam masyarakat kampung .
|
Kedaulatan
akan diperkukuhkan dengan alat-alat kebesaran dan keistimewaan tertentu yang
tidak boleh digunakan oleh rakyat biasa . Antaranya cop mohor diraja ,
tengkolok atau destar , keris , pedang , kembing dan tombak berambu , payung
ubur-ubur berwarna kuning , kendir , ketur , kipas dan tepak sirih , penggunaan
warna kuning sebagai perhiasan pada sapu tangan dan tepi tabir . Payung putih
untuk anak raja manakala payung kuning untuk raja dan nobat ( alat muzik diraja
)
·
Institusi
Kesultanan
~ Adat
istidat adat istiadat melayu :
Adat
istiadat Melayu banyak memperlihatkan campuran unsur local dan unsur luar
selaras dengan kedatangan Hindu , Islam dan Barat ke alam Melayu . Dalam
pemerintahan Malaysia , unsur-unsur adat yang tidak bertentangan dengan ajaran
islam dibenarkan. Melalui prisipal “ principal of co-existence “ ini , orang
Melayu dapat menyesuaikan adat dan agama secara harmonis , walaupun ada aspek-
aspk tertentu yang bertentangan tapi terus diamalkan.
~Agama
islam :
Orang
Melayu hampir seluruhnya beragama Islam . Namun demikian, sisa-sisa unsur agama
Hindu dan anamisme masih dapat dilihat dalam sistem kepercayaan mereka . Islam
tidak dapat menghapuskan dalam seluruh unsur kepercayaan tersebut. Proses
sinkretisne terjadi dimana unsur kepecayaan sebelum islam ada secara latin atau
disesuaikan dengan unsur Islam. Proses ini jelas dapat ditemukan dalam ilmu
perbomohan Melayu ( pengubatan tradisional ) , dan dalam beberapa upacara adat
.
~ Bahasa
Melayu telah diteruskan oleh negeri-negeri tersebut (Johor ,Perak dan Pahang)
Bahasa
Melayu menjadi bangsa kebanggasaan dan bahasa penghantar disemua negeri-negeri
berkenaan. Bahasa Melayu yang menjadi lingua france penduduk dunia Melayu (
Nunsantara ) sejak sekian lama juga telah dipilih oleh pemerintah Indonesia
menjadi bahasa rasmi negara tersebut .
~ Sistem
perundangan
Sistem
perundangan ini terbahagi kepada dua iaitu Undang-undang Melayu dan
Undang-undang Bertulis . Undang-undang Melayu pula terbahagi kepada dua iaitu
Adat Perpatih dan Adat Temenggung . Manakala Undang-Undang bertulis pula
terbahagi kepada lima iaitu , Hukum Kanun Melaka , Undang-undang Laut Melaka ,
Undang-undang Pahang , Undang-undang 99 Perak dan Undang-undang Kedah .
Undang-undang
adat merupakan peraturan yang berdasarkan amalan kebiasaan dalam masyarakat .
Ianya dihafal secara turun-temurun dan menjadi peraturan yang mesti dipatuhi .
ADAT TEMENGGUNG
|
ASPEK
|
ADAT PERPATIH
|
·
Bercorak autokratik.
·
Kuasa tertinggi di tangan
raja atau sultan.
·
Raja ialah ketua pentadbir ,
ketua agama dan simbol kedaulatan serta kepaduan rakyat.
|
Sistem pemerintahan
|
·
Unsur demokrasi dan permuafakatan ditekankan.
·
Setiap suku mempunyai wakil dalam pemerintahan
·
Keputusan dibuat secara bersama.
·
Yamtuan Besar sentiasa berunding dengan Undang dalam
membuat keputusan.
|
·
Mengikut sebelah ibu dan
ayah.
·
Lelaki diberikan keutamaan
selari dengan hukum syarak. Ini kerana lelaki ialah ketua keluarga.
·
Nasab keturunan dikira
daripada sebelah bapa.
|
Sistem kekeluargaan
|
·
Setiap ahli suku bersaudara.
·
Dari segi jurai keturunan , keluarga sebelah ibu
diutamakan kerana jurai ini melahirkan suku.
|
·
Perkahwinan dilakukan
mengikut hokum syarak.
|
Perkahwinan
|
·
Perkahwinan sesame suku dilarang kerana suku yang sama
dianggap bersaudara.
|
·
Anak lelaki diutamakan kerana
lelaki mempunyai tanggungjawab yang lebih besar berbanding wanita.
|
Pembahagian harta pusaka
|
·
Pewarisan harta diberatkan di sebelah ibu kerana anak perempuan
menjadi asas kewujudan suku.
|
·
Bertujuan memberikan
pengajaran.
·
Sultan melaksanakan hukuman. Pembesar
atau penghulu boleh melakukannya sekiranya mendapat mandat.
|
Hukuman
|
·
Bertujuan untuk pemulihan, iaitu menyedarkan pesalah
supaya tidak mengulangi kesalahan.
|
Undang-undang
Bertulis pula merupakan himpunan peraturan , larangan dan adat istiadat dalam
bentuk bertulis. Undang-undang terawal yang digubal pada zaman kegemilangan
Kesultanan Melayu Melaka adalah Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut
Melaka . Undang-undang tersebut tersebar lalu mempengaruhi undang-undang
bertulis di negeri Johor, Perak dan Pahang.
o
Undang-undang
99 Perak
Undang-undang
99 Perak ini berasal dari Parsi dan dibawa ke Perak pada abad ke-17 oleh Syed
Hussain al-Faradz dari Hadratmaut . Ianya disusun dalam bentuk dialog yang
dituturkan oleh Raja Nusyirawan dengan Menteri Buzurgmihr yang menjadiasas
Undang-undang 99 Perak. Undang-undang ini mempunyai Adat Perpatih yang
mengandungi hampir semua perkara yang berkaitan dengan hak pemerintahan ,
perhambaan , jenayah , pembahagian harta , perkahwinan dan pertelingkahan
kecil.
Antara aspek
perundangan yang terdapat didalam Undang-undang 99 Perak ini adalah :
i. Tugas dan tanggungjawab sebagai
pemerintahan.
ii. Kriteria serta cara pemilihan dan
perlantikan para pengawai yang diambil
untuk berkhidmat dibawah kerajaan
iii. Peraturan dan istiadat seperti
menghadap , memilih dan melantik raja serta adat semasa berada didalam istana.
iv. Jenayah seperti hukuman mencuri ,
mendera serta membunuh hanya dilakukan dengan perintat daripada raja sahaja .
v. Perundangan berkaitan pertanian dan
perternakan
vi. Urusan kekeluargaan seperti perkahwinan
, perceraian , pembahagian harta dan pengizinaan.
o
Undang-undang
Pahang
Undang-undang
Pahang ini digubal pada tahun 1596 semasa zaman pemerintahan Sultan Abdul
al-Ghaffar Muhaiyuddin Shah . Undang-undang Pahang menggunakan hampir
sepenuhnya peraturan berdasarkan hukum Islam . Daripada 68 fasal semuanya, 42 fasal
merupakan terjemahan daripada undang-undang fiqh mazhab Shafi’e . Menurut
pendapat W.Linehan , selepas tahun 1450 Masihi , agama Islam dijadikan agama
rasmi di negeri itu. Berpandukan fakta sejarah , penerimaan agama Islam di
Pahang dikatakan berlaku pada abad ke-15 Masihi atau lebih tepat selepas negeri
itu ditakluki oleh Melaka.
Antara aspek
yang terkandung didalam Undang-undang Pahang adalah :
I.
Adat
lembaga negeri , keistimewaan raja serta pemerintah
II.
Undang-undang
jenayah , penderhakaan , penzinaan dan undang-undang awam
Kesimpulannya
undang-undang ini dapat menjamin kesejahteraan hidup masyarakat dan berasaskan
hukum syarak sebagai panduan.
No comments:
Post a Comment